En fråga

Håller tummarna för att du hittar en familj som känns rätt för dig! :)

Har också en fråga - hur pass mycket du tycker att man ska lita till sin magkänsla i matchningsprocessen? Jag är själv i matchningsprocessen nu med SI, och pratar med en familj som är jättetrevlig, och egentligen har det allra mesta jag söker i en familj. Nu frågade de alldeles nyss om jag ville bli deras nästa Au Pair, och trots att jag egentligen inte kan sätta fingret på vad som är "fel", så säger min magkänsla bara nej. Funderar på om det kanske bara är nervositet för att det liksom börjar bli mer "verkligt" att jag ska åka, för det känns så dumt att tacka nej till en trevlig, rolig och ärlig familj som det egentligen inte är något direkt "fel" på. Men samtidigt vill man ju att det ska kännas helt rätt. Men det kanske aldrig kommer en familj som det känns helt rätt med? Det här är min sjätte matchning hittills.

Haha, det här blev ju en halv bok. Hoppas du orkat läsa och kanske har något bra råd att komma med. Jag har läst igenom alla dina inlägg under matchningsprocessen, och det kändes som att du var bra på att sålla vilka familjer som passade dig och vilka som inte gjorde det. Och som sagt, hoppas verkligen att du hittar en ny familj som passar dig!


Svar: Först och främst, tack så jättemycket!

Vad kul att du också ska åka som au pair. Det är verkligen jättesvårt att vara i matchningsprocessen och veta att man gör rätt val. Det är ju svårt att efter att ha pratat med en familj på telefon/Skype några gånger och sett några bilder veta hur familjen verkligen är och om det är den rätta familjen. Därför tror jag faktiskt att magkänslan är väldigt viktig! När jag pratade med familjer innan jag kom hit så sa magkänslan ibland nej på en gång, även om det verkade vara en helt okej familj. Varför vet jag inte, men jag lyssnade på det och valde en familj som jag fick en bra magkänsla med. Nu visade ju sig det inte heller vara bra, så egentligen kanske inte magkänslan alltid har rätt?!

Nu när jag pratar med familjer igen så går jag återigen på vad min magkänsla säger, för jag tror faktiskt att man på något undermedvetet sätt vet vad som är rätt. Så mitt tips är att lyssna på din magkänsla, men tänk också på vad förnuftet säger :) Ett annat tips är också att var väldigt noggrann med vilken familj du väljer, och låt det ta tid. Stressa inte och ta första bästa, för man har bara en chans att göra det valet och när man väl sitter här på andra sidan atlanten så är det inte så lätt att bara byta.

Jag hoppas att det hjälper dig lite i beslutet av vilken familj du ska välja. Jag hoppas att du hittar en jättebra familj!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0