Thanksgiving

Igår var jag alltså på middag hos en familj i Brookline. Jag tog T:et dit och stannade i ungefär 2,5 timme. Men tyvärr så är det absolut ingen familj för mig. På hela den tiden jag var där så såg jag inte ett leende från mamman en ända gång. Det kändes inte alls som en glad familj. Jag skulle ju såklart överleva att vara där, men det kändes som helt fel stämning i huset för min del. Det var en himla massa saker som bara kändes fel. Så jag vet inte riktigt var det lämnar mig.. Min counselor verkar inte alls lägga ner mycket energi längre på att hitta en familj till mig.

Hur som helst, idag är det Thanksgiving här i USA. En väldigt stor högtid som går ut på att man ska vara tacksam och äta mat i stora mängder. Så det är vad vi har gjort idag! Dagen började med att jag och Johanna gick upp tidigt. Vi åkte först till Newton Centre där vi tänkte äta frukost på Panera Bread, men det var stängt. Så då gick vi till Starbucks istället som var öppet. Där åt vi en god frukost innan vi åkte vidare till tyska Reike där vi skulle baka inför Thanksgiving. Precis utanför hennes hus stötte vi på ungefär 15 livslevande kalkoner (!), och fy vad läskiga dem är. Vi tillbringade i alla fall hela förmiddagen med att baka österrikisk apfelstrudel och även cupcakes med jordgubbsfyllning och grädde och choklad på toppen.

När vi var klar med det åkte jag och Johanna vidare till hennes lagkaptens (Johanna spelar ishockey här) systers hus där vi var bjudna på Thanksgiving-middag. Det var verkligen så typiskt amerikanskt där! Och så himla trevligt. Vi åt och åt och åt - kalkon, sweet potato, stuffing, cranberry sauce m.m. Vi blev så mätta av det och trodde inte att vi skulle kunna äta något mer på många timmar, men så tog dem också fram en massa desserter. Så man kan lugnt sagt säga att vi rullade därifrån. Men det var verkligen trevligt där, och det var så gulligt av dem som bjöd in oss. Kul att ha firat Thanksgiving så amerikanskt som det kan bli. Jag fick en ganska rolig fråga där också: "Do you understand Swedish?".

Efter det åkte vi och hämtade upp Reike och sedan åkte vi till Johannas hus för Thanksgiving-middag nummer 2 med hennes värdfamilj. Som tur var så drog det ut lite på tiden innan vi började äta, annars hade jag inte fått i mig något alls. Den middagen var i alla fall också väldigt god! Återigen kalkon, sweet potato (den här gången sweet potato med marshmallows, som är väldigt traditionellt), stuffing, cranberry sauce m.m. Och till efterrätt bjöd vi på våra cupcakes och apfelstrudeln - mycket uppskattat och mycket gott. För att sammanfatta dagen kan jag verkligen säga att den har varit jättebra, och den fick mig verkligen att tänka på annat.

Tyvärr så är de ända bilderna jag har från idag på maten. Så jag kan ju i alla fall visa upp det tänkte jag:


Våra goda cupcakes.




Vår apfelstrudel.


Vår andra Thanksgiving-middag.

Imorgon, eller rättare sagt inatt, är det något som kallas för Black Friday här i USA. Nästan alla butiker öppnar då mitt i natten och börjar sin rea, så folk kliver upp mitt i natten för att shoppa till otroligt låga priser. Men jag och Johanna ska inte göra det. Vi tänkte kanske åka till mallet en stund på eftermiddagen istället när alla galna människor har åkt hem. Men först ska Johanna jobba i några timmar på förmiddagen, så då ska jag följa med henne och hennes 2-åriga värdbarn till en farm. Sedan på kvällen ska hon jobba i några timmar igen när barnen sover så då ska vi se Flickan som lekte med elden - med engelsk text såklart.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0