Många beslut

Jag har tyvärr inte hunnit uppdatera er om hur det går med alla familjer - en hel del har ju hänt. Så jag tänkte att jag skulle berätta hur det ligger till med varje familj. Jag varnar för ett långt inlägg ;) Det finns en länk till varje matchning, så ni ser vilken familj det är jag pratar om.

Match #3
Den här familjen har jag ju skypat med flera gånger. Familjen känns verkligen underbar, och det är väldigt avslappnat och lätt att prata med föräldrarna - känns på något sätt som att mamman och pappan är två personer som jag har känt ett bra tag. I måndags fick jag ett mail av värdmamman där hon skrev att dem skulle bli "thrilled and lucky" om jag skulle säga ja till att bli deras Au Pair i augusti. Jag frågade om det var okej för mig att fundera några dagar, och det förstod hon att jag ville eftersom det är ett så stort beslut. Nu precis så skickade jag ett mail till mamman med ett svar, och på grund av det sitter jag här och har en klump i magen. Ända sedan början jag har pratat med familjen så har jag tvekat, från dag till dag, om dem är den rätta familjen för mig. Och på grund av det så känns det inte rätt för varken mig själv eller dem att säga ja. Om man tvekar så mycket så är det ju magkänslan som säger att det är något som inte är rätt. Detta är förmodligen det svåraste beslutet jag har behövt ta och som jag kommer behöva ta under matchningsprocessen. Kändes så svårt att säga nej eftersom det som sagt känns som att jag känner dem, men jag vet innerst inne att det var det rätta beslutet att ta.

Match #4
Den här värdmamman har jag fortfarande inte pratat med. Hon verkar tyvärr inte prioritera att prata med mig även fast hon skriver att hon är väldigt intresserad att prata. Detta gör ju tyvärr att hon blir mindre intressant eftersom hon inte verkar vilja ta sig tid som alla andra familjer. Jag skrev till henne att om hon ville ringa mellan söndag och tisdag så måste hon ringa på min mobil eftersom jag inte skulle vara hemma. Men så hade hon ringt hem till mig på måndagen (mamma och pappas stora mardröm, haha). Nu verkar det i alla fall som att hon ska ringa imorgonkväll. Så jag får se hur det känns efter det.

Match #5
Den här familjen pratade jag med på telefon i måndags. Föräldrarna var väldigt trevliga och den äldsta pojken var också med en liten stund. Men det kändes bara fel. Det kändes som att familjen sa en sak, men egentligen menade något helt annat. Sedan var det saker dem sa hur dem ville att Au Pairen skulle vara också som jag inte tyckte stämde inte på mig. Så på tisdagen skickade jag ett mail där jag skrev att jag inte var den rätta personen för dem. Värdmamman svarade och skrev att dem verkligen uppskattade att jag berättade det så pass tidigt.

Match #6
Jag skypade med värdmamman i den här familjen i måndags - hon var så otroligt trevlig och jättelätt att prata med! Dem vill jättegärna att Au Pairen följer med dem när de gör saker, vilket jag gillar. Dem åker nästan varje helg på vintern till Vermont och åker skidor, så när jag berättade att jag åkt skidor sedan jag var 3 år så tyckte hon det var jätteroligt. Igår ringde pappan och vi pratade i telefon ett tag. Det verkar vara en jättegullig familj, men det är en sak jag funderar på.. Dem har sagt nu flera gånger hur otroligt viktigt det är för dem att Au Pairen är ordningsam och tycker om att ha det städat omkring sig. Jag är en ordningsam person, men jag undrar hur extremt det verkligen skulle vara. Nu ikväll fick jag i alla fall mail av mamman där hon skrev: " we are very very interested in having you come join our family". Mamman pratade i måndags om att vi skulle kunna skypa så jag får träffa barnen också, så jag ska höra med henne om vi ska göra det.

Match #9
Jag har fått tillgång till den här familjens essay nu, och det var som jag trodde att flickan var nyfödd. Som jag har förstått det så skulle jag ta hand om både den 2-åriga pojken och bebisen. Jag får ingen speciell känsla med den här familjen, men jag ska skicka några frågor till mamman så får jag se sedan.

Mina favoriter:

Som ni vet har jag ju skrivit att jag har fått en jättebra känsla på en gång av dessa familjer.

Match #7
Den här familjen skypade jag med igår. Och jag hade fortfarande en så bra känsla efter det! Det verkar vara en underbar familj. Vi ska förmodligen skypa imorgon igen! Jag fick träffa både flickan och pojken igår, men dem var jättetrötta eftersom klockan bara var 7am där. Men av det lilla jag fick träffa dem så verkar dem väldigt gulliga.

Match #8
Den här familjen skypade jag med idag (dem gick upp kl. 5am för att skypa med mig, åh!). Alltså det här verkar också vara en så underbar familj! Vi ska förmodligen skypa i början av nästa vecka igen så jag får träffa barnen. Dem skulle prata med två till tjejer i helgen men mamman sa något i stil med: "I hope that after we've been speaking to the other two girls we can just say that we'll ask Natalie to join us!". Och pappan sa att jag måste berätta om det är någon som frågar om jag vill komma till dem, för då kan dem skynda på lite så vi kan prata igen tidigare.

Både familj 7 och 8 känns så himla bra! Jag kan verkligen se mig själv i båda dem familjerna. Dem verkar helt underbara på helt olika sätt. Mina dagar skulle se väldigt olika ut i familjerna. I familj #7 skulle jag få väldigt mycket ledigt på dagarna och istället jobba på morgonen, på eftermiddagen/kvällen + en kväll i veckan och jag tror en kväll fredag/lördag i veckan. Dessutom reser mamman 2 gånger i månaden med jobbet så då blir det lite längre dagar. I familj #8 så skulle jag istället jobba från morgonen till ungefär 4.30pm. Och sedan vara ledig i stort sett alla kvällar och helger. Det som känns väldigt bra i båda familjerna är att båda gärna vill att Au Pairen ska följa med dem på familjeaktiviteter, och att man skulle bli en del av familjen. En sak som är samma i båda familjerna är att ingen av dem har haft en Au Pair förut, och det finns ju såklart både för- och nackdelar till det.

Nu ser jag verkligen framemot att prata mer med match #7 och #8. Så spännande! Vem vet, det kanske blir Alexandria, VA eller Newton, MA för mig?

Det blev som sagt ett väldigt långt inlägg, hoppas ni orkade läsa ända hit!

Kommentarer
Postat av: Cajsa

Wow, för det första är detta helt sjukt (som jag tidigare nämnt)! För det andra verkar du ha en bra koll på vad du vill vilket är awesome! Det ska bli jättespännande att följa och lycka till nu med allt! :D

2011-05-13 @ 06:53:32
URL: http://mybigadventure.blogg.se/
Postat av: elin

guuud vad många att hålla koll på men du verkar fixa det bra! :) hoppas det fortsätter gå bra :D

2011-05-13 @ 17:48:19
URL: http://elinaupairinamerica.blogg.se/
Postat av: Jasmine

Jag hoppas på att de blir Newton! :D Hihi!

Båda matcherna låter ju dock helt underbara!

Kram

2011-05-14 @ 09:21:28
URL: http://usajasmine.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0